Markten bieden veel meerwaarde voor binnensteden, stadsdelen en losse kernen

De warenmarkt zorgt voor een economisch sterk (kern)winkelgebied:

  • Warenmarkten geven schwung aan het koopcentrum en hebben een magneetwerking op bezoekers en toeristen.
  • Winkelgebieden staan sterk onder druk. Het behoud van de warenmarkt is de komende jaren essentieel voor de redding van veel winkeliers en horecazaken. 
  • De warenmarkt vergroot de leefbaarheid en versterkt de economische activiteiten in de Nederlandse gemeenten.

ZE-zones doodsklap voor kleine ondernemers, waarmee de gehele markt onder druk komt te staan

  • Met name de kleinere ondernemers in non-food zullen niet in staat zijn te investeren in schonere voertuigen (nu naar euro 6 en in 2028/2030 naar ZE). Zij verdwijnen daardoor van de markten in de ZE-zones.
  • De warenmarkt is nu nog aantrekkelijk door de mix van food en non-food, met kleine en grote ondernemers.
  • De ziel gaat uit de markt met het vertrek van een deel van de ondernemers, waardoor bezoekersaantallen sterk zullen teruglopen en ook de overige ondernemers onder druk komen staan.
  • Tenslotte leidt dit ook tot lagere bezoekersaantallen in deze winkelgebieden, met alle gevolgen van dien voor de binnenstadsondernemers.

Marktondernemers worden zwaar getroffen door ZE-zones. De invoering van ZE-zones zonder ontheffing heeft grote negatieve consequenties voor de
ambulante handel
  •  Markten in ZE-zones worden onbereikbaar voor het merendeel van de ambulante sector.
  • Alle bedrijven in deze sector komen hierdoor onder druk te staan en dreigen de bedrijfsactiviteiten te moeten beëindigen. 
  • Bedrijfseconomisch is dit een nekslag, personeeltechnisch dramatisch en qua toekomstperspectief hopeloos voor markt- en standplaatsondernemers.
  • Daarmee verliest de warenmarkt zijn aantrekkelijkheid voor consumenten, en zal het aantal ambulante ondernemers snel afnemen en worden binnensteden minder aantrekkelijk.

BEV bestel- en vrachtauto’s die voldoen aan de eisen
van de marktondernemer zijn voorlopig
nog niet verkrijgbaar

Belangrijkste eisen zijn:

  • Toegelaten trekgewicht van minimaal 3.500 kg (bestelauto).
  • Tweedehandsverkrijgbaarheid (4 tot 8 jaar oud) van zowel bestel- als vrachtauto in verband met betaalbaarheid en laag jaarkilometrage.
  • Uit te rusten met luchtdrukremmen.

De realiteit is:

  • Op dit moment is er slechts één elektrische bestelauto (nieuw) leverbaar met een trekgewicht van 3500 kg om de zware aanhangwagens te trekken. Tweedehands is dit voertuig voorlopig niet beschikbaar.
  • Er is nog geen markt voor tweedehands bestelvoertuigen die voor marktondernemers betaalbaar zijn. 
  • De verkrijgbaarheid van tweedehands elektrische bakwagens is nihil. Volgens DAF is de afschrijvingstermijn van elektrische bakwagens minimaal 2 keer zo lang als van dieselvoertuigen, waardoor de komende 8 jaar geen tweedehandsmarkt ontstaat.
  • Volgens DAF (NT, 3-5-2023) is een elektrische vrachtwagen 1,8 tot 2,5 keer zo duur als een dieselvariant. Deze hoge investering is niet te dragen door de gemiddelde marktondernemer.

Bestel- en vrachtauto’s van marktondernemers wijken af van wagenpark transportsector

Afwijkende technische eisen ambulante handel:

  • Ruim 65 % van de ambulante handelaren gebruikt een verkoopwagen. meestal een zware aanhangwagen met een TTM van 3.500 kg en meer. 
  • Hierdoor is een zware bus of vrachtauto nodig met hoog trekgewicht (tot 3500 kg achter zware bus, tot 10 ton achter truck).
  • Steeds meer trekkende bestelvoertuigen hebben daarom ook luchtdrukremmen.
  • Het aantal zelfrijdende verkoopwagens is veel lager en wordt geschat op ca. 250 wagens. Alleen deze voertuigen komen tot 2030 in aanmerking voor een vrijstelling op grond van carrosseriecode 23.
  • Alle andere voertuigen moeten voldoen aan de toegangseisen van de ZE-zone.

Afwijkende economisch kenmerken:

  • M.n. non-food ondernemers hebben een lage omzet / winstgevendheid. Daardoor zetten ondernemers vooral tweedehands voertuigen in en hanteren een langere afschrijvingstermijn van 8-12 jaar.

Afwijkende ritkarakteristieken:

  • Identieke heen- en terugreis;
  • Personeelsvervoer;
  • Zowel stad als platteland;
  • >50% ritten over korte afstanden;
  • Daardoor max. 30.000 km per jaar.

Naar een oplossing

Naar een oplossing

Behoud vitale markten door:

 

  • Laat het het tempo waarin marktondernemers moeten voldoen aan de eisen van de ZE-zones beter aansluiten bij de bijzondere kenmerken van de marktondernemers en de in te zetten voertuigen. 
  • Onderzoek de beschikbaarheid en betaalbaarheid van voertuigen met technisch vergelijkbare functionaliteit (zware aanhangwagen) en dezelfde economische kenmerken (afschrijving en tweedehands beschikbaarheid) als het huidige wagenpark in de branche. 
  • Werk op basis van de resultaten van dit onderzoek en in samenspraak met de betrokken ondernemers een werkbare overgangsregeling uit waarmee recht gedaan wordt aan de technische en economische beperkingen voor deze ondernemers.